Lehrstuhlinhaberin

Bärbel Kracke, Univ.-Prof. Dr
head of department
vCard
Teamfoto_Bärbel Kracke
Image: Anne Günther (University of Jena)
Room 119
Am Planetarium 4
07743 Jena Google Maps site planExternal link
  • Vita
    • Chair of Educational Psychology at the Friedrich Schiller University Jena
    • Chair of Developmental and Educational Psychology at the University of Erfurt
    • Research associate at the Chair of Work, Industrial and Organizational Psychology at the Friedrich Schiller University of Jena
    • Habilitation at the University of Mannheim
    • Habilitation scholarship of the DFG
    • Research assistant at the University of Mannheim
    • Doctoral studies at the Justus-Liebig-University Gießen
    • Doctoral studies at the Justus-Liebig-University Giessen (scholarship of the German National Academic Foundation)
    • Diploma studies in psychology at the Technical University of Berlin
  • Research Interests
    • Career Choice Research
    • Diagnosis and promotion of self-directed learning processes
    • Conditions for the success of common teaching
    • Inclusion competence in teacher education
  • Publications

    Publications

    • Greiner, F., Taskinen, P. & Kracke, B. (2020). Einstellungen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Lehramtsstudierenden bezüglich inklusiven Unterrichts: Zusammenhänge mit Kontakterfahrungen und Grundlagenkenntnissen über schulische Inklusion. Unterrichtswissenschaft. DOI: https://doi.org/10.1007/s42010-020-00069-5.External link
    • Lipowski, K., Dreer, B., Kaak, S. & Kracke, B. (2020). Berufsfelderprobungen in der schulischen Berufsorientierung. Voraussetzungen einer wirksamen Praxiserfahrung. In T. Brüggemann & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung. Ein Lehr- und Arbeitsbuch (S. 446-459), (2. überarb. und erw. Aufl.). Münster: Waxmann.
    • Greiner, F., Kämpfe, N., Weber-Liel, D., Kracke, B. & Dietrich, J. (2019). Flexibles Lernen in der Hochschule mit Digitalen Differenzierungsmatrizen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 14(3),  287-302. DOI: 10.3217/zfhe-14-03/17.External link
    • Czempiel, S. & Kracke, B. (2019). Kann das jeder? - Welche Rolle spielt die Qualifikation von Schulbegleiter/innen für die Tätigkeiten und die Zusammenarbeit mit Lehrer/innen? Eine explorative Studie.External link QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, 1(1).
    • Sasse, A., Kracke, B., Czempiel, S. & Sommer, S. (2019). Schulische Inklusion in der Kommune. Münster: Waxmann. DOI: https://www.waxmann.com/waxmann-buecher/?tx_p2waxmann_pi2%5bbuchnr%5d=3991&tx_p2waxmann_pi2%5baction%5d=showExternal link
    • Dietrich, J., Moeller, J., Guo, J., Viljaranta, J., & Kracke, B. (2019). In-the-moment profiles of expectancies, task values, and costs. Frontiers in Psychology, 10.
    • Greiner, F. & Kracke, B. (2018). Fit für Inklusion?! Entwicklung und Erprobung curricularer Bausteine für das Lehramtsstudium. In Winkler, I., Gröschner, A.& May, M. (2018) (Hrsg.). Lehrerbildung in einer Welt der Vielfalt (S. 150–166). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. DOI: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=16120External link
    • Neuenschwander, M. & Kracke, B. Career development. In B. B. Brown & M. J. Prinstein (Eds.), Encyclopedia of Adolescence, Vol. I (pp 97-105). San Diego: Academic Press.
    • Kracke, B. & Heckhausen, J. Lebensziele und Bewältigung im Jugendalter. In R. K. Silbereisen & M. Hasselhorn (Hrsg.), Entwicklungspsychologie des Jugendalters. Enzyklopädie der Psychologie, Band 5 (S. 497-533), Göttingen: Hogrefe.
    • Kracke, B. The role of personality, parents, and peers for adolescents' occupational exploration. Journal of Adolescence, 25(1), 19-30. doi:10.1006/jado.2001.0446
    • Kracke, B. Parental behaviors and adolescents´career exploration. Career Development Quaterly, 45, 341-350.
    • Metsäpelto, R.-L., Taskinen, P., Kracke, B., Silinskas, G., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2017). Changes in achievement values from primary to lower secondary school among students with and without externalizing problems. Learning and Individual Differences, 58, 75-82. doi:10.1016