Stefanie Czempiel

Stefanie Czempiel, Dr
Research associate
vCard
Teambild_Stefanie Czempiel
Image: Uni Jena
Room 202
Fürstengraben 11
07743 Jena Google Maps site planExternal link
  • Vita
    • Since 2018 research associate in the project "ProfKOOP - Professionalization through Cooperative Planning and Assessment in Inclusion" (BMBF).
    • Since 2015 research associate at the Chair of Educational Psychology and in the project "Accompanying Jena schools on the way to inclusion". 
    • 2015 completion of the continuing education course "Educational Organizational Consulting"
    • 2012 to 2015 research assistant in the project "Expertise on Common Education in the City of Jena" (project management: Prof. Dr. Bärbel Kracke & Prof. Dr. Ada Sasse)
    • 2009 to 2011 research assistant in the project "Scientific support of the school experiment Individualized Final Phase (IAP)", University of Erfurt
    • 2005 studies at the Pedagogical University Reykjavík
    • 2003 to 2008 Studies of Educational Science, Psychology and Biological Anthropology, Friedrich-Schiller-University Jena
  • Research Interests
    • Multi-professional cooperation at the inclusive school
    • School support in inclusive education
    • Inclusive school and classroom development
    • Inclusive organizational development
  • Publications

    Publications

    • Czempiel, S. (2021). Die Differenzierungsmatrix als Instrument inklusiver Unterrichtsentwicklung - ein Workshop für Studierende, Referendar*innen und Lehrer*innen. In A. Sasse & U. Schulzeck (Hrsg.). Inklusiven Unterricht planen, gestalten und reflektieren. Die Differenzierungsmatrix in Theorie und Praxis, S. 349-364. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
    • Greiner, F., Sommer, S., Czempiel, S. & Kracke, B. (2020). Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht? Perspektiven aus der Berufspraxis. Journal für Psychologie, 27(2), 117-142. DOI: 10.30820/0942-2285-2019-2-117External link.
    • Czempiel, S. & Kracke, B. (2019). Kann das jeder? - Welche Rolle spielt die Qualifikation von Schulbegleiter/innen für die Tätigkeiten und die Zusammenarbeit mit Lehrer/innen? Eine explorative Studie.External link QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, 1(1).
    • Czempiel, S. (2019). "So unspektakulär das auch ist, was ich da mache, so wichtig ist das auch" - Tätigkeiten und Rollenverständnis von Schulbegleiter/innen im inklusiven Unterricht. In A. Sasse, B. Kracke, S. Czempiel & S. Sommer (Hrsg.). Schulische Inklusion in der Kommune, S. 259-270. Münster: Waxmann.
    • Sasse, A., Kracke, B., Czempiel, S. & Sommer, S. (2019; Hrsg.). Schulische Inklusion in der Kommune.External link Münster: Waxmann.
    • Sommer, S., Czempiel, S., Kracke, B. & Sasse, A. (2017). Zwischen Einzelfallhelfer/in und Zweitlehrer/in: Wie handeln Integrationshelfer/innen im Unterricht?
      Zum Zusammenhang zwischen der Zuständigkeit im Unterricht und dem Stand der inklusiven Schulentwicklung. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, Heft 1, Schwerpunkt Inklusion, S. 35-47. 

    Conference papers

    • Czempiel, S., Kracke, B., Sasse, A. & Sommer, S. (2019). Inklusive Schulentwicklung initiieren und begleiten - "Symbiotische Innovation" in einer Kommune. Vortrag auf der Tagung der AEPF in Münster.
    • Greiner, F., Czempiel, S. & Sommer, S. (2017). Welches Wissen brauchen LehrerInnen für inklusiven Unterricht? Ein Vergleich zwischen bildungspolitischen Dokumenten und Interviews mit LehrerInnen. Posterpräsentation auf der Tagung PAEPSY in Münster.
    • Czempiel, S., Kracke, B., Sommer, S. & Sasse, A. (2016). Teamteaching im inklusiven Unterricht: wie handeln Integrationshelfer_innen im Unterricht? Posterpräsentation auf der Tagung GEBF in Berlin.
    • Czempiel, S., Sommer, S., Kracke, B. & Sasse, A. (2014). Unterrichtsbezogene, multiprofessionelle Kooperation als Voraussetzung für erfolgreichen Gemeinsamen Unterricht. Ergebnisse einer Untersuchung an allen Schulen in einer Kommune. Vortrag auf der Tagung GEBF in Frankfurt/M.
  • Teaching
    • WiSe 2020/21: Practical Semester Accompanying Seminar Educational Psychology (L3a)
                                 Digital learning and teaching in the workshop school Jena (L4a)
    • SuSe 2020: Practical semester accompanying seminar educational psychology (L3)
    • SuSe 2017: Bachelor workshop (Module Erz11: Accompanying event for the bachelor thesis).
    • WiSe 2016/17: Interprofessional cooperation in the context of school-based inclusion: a research seminar (Erz9)
    • SuSe 2016: Bachelor workshop (Module Erz11: Course accompanying the bachelor thesis)
    • WiSe 2015/16: School inclusion: theoretical foundations and current research perspectives (Erz9)

    In-service training for teachers and/or school support staff

    • Lesson planning in a team
    • Collaboration and roles in the classroom