Silvio Kaak

Silvio Kaak
Research associate
vCard
Teambild_Silvio Kaak
Image: Anne Günther
Room 203
Fürstengraben 11
07743 Jena Google Maps site planExternal link
  • Vita
    • Since 10/2022 Research assistant in the research project "Vocational orientation as a cooperative task (BOKOOP)-TransferPlus" at the Chair of Educational Psychology, Friedrich-Schiller-University Jena
    • 04/2022 – 09/2022 Research assistant in the research project "Vocational orientation as a cooperative task (BOKOOP)-Transfer" at the Chair of Educational Psychology, Friedrich-Schiller-University Jena
    • 11/2015 – 01/2022 Research assistant in the research project "Vocational orientation as a cooperative task (BOKOOP)" at the Chair of Educational Psychology, Friedrich-Schiller-University Jena
    • 01/2013 - 10/2015 Research assistant in the research project "Thuringian Vocational Orientation Model (ThüBOM)" at the Chair of Educational Psychology, Friedrich-Schiller-University Jena
    • 08/2012 - 12/2012 Research assistant in the research project "Thüringer Berufsorientierungsmodell (ThüBOM) "at the Chair of Educational Psychological Diagnostics and Differential Psychology, University of Erfurt
    • 10/2009 - 03/2012 Master of Science (M.Sc.) Psychology, University of Erfurt
    • 10/2006 - 09/2009 Bachelor (B.A.) Teaching, Learning and Training Psychology, University of Erfurt
  • Research interests
  • Publications

    Publications:

    • Kaak, S., Landgraf, A., & Kracke, B. (2024). Berufsorientierung im Kindes- und Jugendalter [Vocational orientation in childhood and adolescence]. In B. Kracke & P. Noack (Hrsg.), Entwicklung im Schulalter (S. 145-163). Utb.
    • Lipowski, K., Kaak, S., & Kracke, B. (Hrsg.) (2021). Handbuch Schulische Berufliche Orientierung. Praxisorientierte Unterstützung für den Übergang Schule - Beruf [Manual for vocational orientation in schools. Practice-oriented support for the transition from school to work], (2., überarbeitete und erweiterte Aufl.). Verlag das netz.
    • Dehne, M., Kaak, S., & Kracke B. (2021). Dimensionen der Qualität von Schülerpraktika aus Schüler*innensicht [Dimensions of the quality of student internships from a students' perspective]. In K. Lipowski, S. Kaak, & B. Kracke (Hrsg.), Handbuch Schulische Berufliche Orientierung. Praxisorientierte Unterstützung für den Übergang Schule - Beruf (S. 107–116), (2., überarbeitete und erweiterte Aufl.). Verlag das Netz.
    • Landgraf, A., Kaak, S., & Kracke, B. (2021). Diagnostikverfahren in der beruflichen Orientierung. Ein Blick aus entwicklungspsychologischer Perspektive [Diagnostic procedures in vocational orientation. A view from a developmental psychological perspective]. dvb forum, 60(2), 4-10. https://doi.org/10.3278/DVB2102W004External link
    • Landgraf, A., Kaak, S. & Kracke, B. (2021). Herausforderungen am Übergang Schule - Beruf [Challenges in the transition from school to work]. journal für schulentwicklung, 25(1), 33-41.
    • Dehne, M., Kaak, S., Lipowski, K., & Kracke, B. (2020). Berufswahlkompetenz ökonomisch erfassen. Kurzversion des Fragebogens Berufswahlkompetenz [Economical assessment of career choice competence. Short version of the career choice competence questionnaire]. Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, 30 (Beiheft Berufsorientierung in Bewegung. Themen, Erkenntnisse und Perspektiven.), 81–105.
    • Lipowski, K., Dreer, B., Kaak, S., & Kracke, B. (2020). Berufsfelderprobungen in der schulischen Berufsorientierung. Voraussetzungen einer wirksamen Praxiserfahrung [Work experience in vocational orientation at school. Requirements for an effective practical experience]. In T. Brüggemann, & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung. Ein Lehr- und Arbeitsbuch (S. 446–459), (2. überarb. und erw. Aufl.). Waxmann.
    • Kaak, S., Lipowski, K., & Kracke, B. (2017). Schulische Netzwerke als Perspektive der Qualitätsentwicklung in der Berufsorientierung [School networks as a perspective for quality development in vocational orientation]. In T. Brüggemann, K. Driesel-Lange, & C. Weyer (Hrsg.), Instrumente der Berufsorientierung (S. 39–52). Waxmann.
    • Lipowski, K., Kaak, S., & Kracke, B. (2016). Individualisierung von schulischen Berufsorientierungsmaßnahmen – ein praxisorientiertes diagnostisches Verfahren zur Erfassung von Berufswahlkompetenz [Individualization of school-based vocational orientation measures - a practice-oriented diagnostic procedure for assessing career choice competence]. In H. Faulstich-Wieland, S. Rahn, & B. Scholand (Hrsg.), bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Spezial 12 − Berufsorientierung im Lebenslauf – theoretische Standortbestimmung und empirische Analysen (S. 1–16). Online: http://www.bwpat.de/spezial12/lipowski_etal_bwpat_spezial12.pdf.External link
    • Lipowski, K., Kaak, S., Kracke, B., & Holstein, J. (2015). Handbuch Schulische Berufsorientierung. Praxisorientierte Unterstützung für den Übergang Schule – Beruf [Manual for vocational orientation in schools. Practice-oriented support for the transition from school to work]. Reihe Berufs- und Studienorientierung, Materialien 189. Thüringer Institut für Lehrerfortbildung, Lehrplanentwicklung und Medien (Thillm).
    • Kaak, S., Driesel-Lange, K., Kracke, B., & Hany, E. (2013). Diagnostik und Förderung der Berufswahlkompetenz Jugendlicher [Diagnostics and promotion of young people's career choice skills]. In K. Driesel-Lange, & B. Dreer (Hrsg.), bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Spezial 6 − Hochschultage Berufliche Bildung 2013, Workshop 14 (S. 1–13). Online: http://www.bwpat.de/ht2013/ws14/kaak_etal_ws14-ht2013.pdf.External link

     

    Conference papers:

    • Kaak, S., Niederfriniger, J., Heinrichs, K., & Kracke, B. (2024, 23. September). Der Stand der Berufswahlkompetenz von Jugendlichen an Polytechnischen Schulen in Österreich und Ergebnisse zur Güte des Kurzfragebogens Berufswahlkompetenz [The current status of career choice competence of young people at polytechnic schools in Austria and results on the quality of the short questionnaire on career choice competence]. Vortrag auf der WiN.BO Jahrestagung, Pädagogische Hochschule Karlsruhe.
    • Kaak, S., Dehne, M., Kracke, B., & Lipowski, K. (2023, 19th September). Fördern Schülerpraktika die Berufswahlkompetenz? Ergebnisse einer Propensity Score Matching Studie [Do school internships promote career choice competence? Results of a propensity score matching study]. Vortrag auf der WiN.BO Jahrestagung, Universität Bremen.
    • Kaak, S., Lipowski, K., Dehne, M., & Kracke, B. (2022, 9th March). Schülerpraktika in der schulischen Berufsorientierung – Eine wirksame Praxiserfahrung für Schüler*innen an Gymnasien? [Student internships in vocational orientation at schools - an effective practical experience for high school students?]. Vortrag auf der 9. GEBF-Tagung, Bamberg.
    • Kaak, S., Landgraf, A., & Kracke, B. (2022, 20th January). Individualisierte berufliche Orientierung durch den Einsatz standardisierter Diagnostik – Entwicklung einer Digitalversion des Fragebogens Berufswahlkompetenz [Individualized vocational orientation through the use of standardized diagnostics - development of a digital version of the career choice competence questionnaire]. Vortrag auf dem 2. Symposium Diversität in der beruflichen Bildung, Pädagogische Hochschule Wien.
  • Further education/training

    Lecturer for teacher training

    Topics

    • Vocational orientation and school development
    • Diagnostics of competencies relevant to career choice
    • Methods for the promotion of competencies relevant to career choice

    2024

    Advanced training event in the context of the advanced training series Professional Orientation for guidance counselors in cooperation with the ThILLM (April 2024)

    • Module 2: Career choice competence and the opportunities of individualized career orientation

    2022

    Advanced training event in the context of the advanced training series Professional Orientation for guidance counselors in cooperation with the ThILLM (September 2022)

    • Module 2: Career choice competence and the opportunities of individualized career orientation

    2021

    Advanced training event in cooperation with the ThILLM (November 2021)

    • Pedagogical-psychological diagnostics for teachers