Dorit Weber-Liel
Project collaborator in "DiLe - Digital learning communities for coherent learning support in the Jena model of teacher education."
Dorit Weber-Liel
-
Vita
- since 2020 Research assistant in the project DiLe - Digital Learning Communities for Coherent Learning Support in the Jena Model of Teacher Education de (project leader Prof. Dr. Bärbel Kracke, Chair of Educational Psychology, University of Jena)
- 2019-2020 Research assistant in the project DigitDiffM Heterogeneity-oriented teacher education through digitalization: development of differentiation matricesExternal link (project leader Julia Dietrich, University of Jena).
- 2014 - 2019 Research assistant in the project Vorteil Jena - Netzwerke für BildungsübergängeExternal link (Project management Prof. Dr. Bärbel Kracke & Prof. Dr. Peter Noack, Chair of Educational Psychology, University of Jena)
-
Research Interests
- Transition design for children and adolescents with special needs in an inclusive educational system
- School-based inclusion and dealing with heterogeneity
- Diagnostic competence of teachers
- Digital teaching and learning settings
-
Publications
- Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021): Digitale Bildung für Inklusion - Erste Ergebnisse im Projekt DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel & F. Lipowsky (Hrsg.). Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung - Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum, S. 124-127. Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021. DOI: 10.25656/01:23404External link
- Dietrich, J., Greiner, F., Weber-Liel, D., Berweger, B., Kämpfe, N., & Kracke, B. (2021). Does an individualized learning design improve university student online learning? A randomized field experiment. Computers in Human Behavior, 122, 106819.
- Weber-Liel, D. (2021). Bildungsübergänge für Kinder und Jugendliche mit besonderem Förderbedarf. journal für schulentwicklung, 25(1), 21-32.
- Weber-Liel, D. & Kracke, B. (2020). Kinder und Jugendliche mit besonderem Förderbedarf in Bildungsübergängen. In N. Berkemeyer, B.Kracke, S. Meißner & P. NoacK (Hrsg.). Schule gemeinsam gesund gestalten. Facetten, Erfahrungen und Ergebnisse zweier schulischer Interventionsstrategien. Weinheim und Basel: Beltz.
- Greiner, F., Kämpfe, N., Weber-Liel, D., Kracke, B.& Dietrich, J. (2019). Flexibles Lernen in der Hochschule mit Digitalen Differenzierungsmatrizen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 14(3), 287-302. DOI: 3217/zfhe-14-03/17External link.
- Weber-Liel, D., Mayhack, K., Noack, P. & Kracke, B. (2019). Netzwerke für Bildungsübergänge - Übergangskonferenzen für Kinder und Jugendliche mit Förderbedarf. In A. Sasse, B. Kracke, S. Czempiel & S. Sommer (Hrsg.). Schulische Inklusion in der Kommune, S. 281-290. Münster: Waxmann.
- Kracke, B., Mayhack, K., Noack, P. & Weber-Liel, D. (2019).Übergangskonferenzen – Eine Praxishilfe zur individuellen Übergangsgestaltung in Kindergarten und SchuleExternal link. Weinheim und Basel: Beltz.
- Weber-Liel, D., Mayhack, K., Kracke, B. & Noack, P. (2018). Runde Tische für Inklusion – Übergangskonferenzen zur Unterstützung von Schülerinnen und Schülern mit Förderbedarf, ihren Eltern und Lehrkräften. Prävention und Gesundheitsförderung, 14(1).
Conference Papers
- Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021): Digitale Bildung für Inklusion - Erste Ergebnisse im Projekt DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der Posterpräsentation auf dem 4. IGSP-Kongress in Osnabrück 2021.
- Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021): DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der Posterpräsentation auf der Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021.
- Weber-Liel, D., Mayhack, K., Kracke, B. & Noack, P. (2015). Netzwerke für Bildungsübergänge - Erste Ergebnisse der Bedarfsanalyse. Posterpräsentation auf der Tagung PAEPSY in Kassel.
-
Teaching
SuSe 2016
- From the idea to the educational project - An examination of current project funding (M.A. Educational Science Social Management/Social Pedagogy).
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena model)
WiSe 2016/17
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
SuSe 2017
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
WiSe 2017/18
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
WiSe 2018/19
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
- Rhetoric, soft skills, presentation skills. Psychological basics of communication and coaching
SoSe 2019
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology
WiSe 2019/20
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
- Seminar Disabilities can be counted on - inclusion and education
- Preparation module for the written state examination in educational psychology
SoSe 2020
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
- Seminar Disabilities can be counted on - inclusion and education (online)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
WiSe 2020/21
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
- Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)
SoSe 2021
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
- Block seminar Multiprofessional Cooperation in Inclusive Schools (online)
- Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)
WiSe 2021/22
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
- Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)
SoSe 2022
- Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online + presence)
- Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
- Seminar Dealing with Heterogeneity in Inclusive Teaching-Learning Settings
- Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online + presence)