Dorit Weber-Liel

Project collaborator in "DiLe - Digital learning communities for coherent learning support in the Jena model of teacher education."
Dorit Weber-Liel
vCard
Teambild_Dorit Weber Liel
Image: Anne Günther
Room 201
Fürstengraben 11
07743 Jena Google Maps site planExternal link
  • Vita
  • Research Interests
    • Transition design for children and adolescents with special needs in an inclusive educational system
    • School-based inclusion and dealing with heterogeneity
    • Diagnostic competence of teachers
    • Digital teaching and learning settings
  • Publications
    • Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021):  Digitale Bildung für Inklusion - Erste Ergebnisse im Projekt DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel & F. Lipowsky (Hrsg.). Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung - Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum, S. 124-127. Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021. DOI: 10.25656/01:23404External link
    • Dietrich, J., Greiner, F., Weber-Liel, D., Berweger, B., Kämpfe, N., & Kracke, B. (2021). Does an individualized learning design improve university student online learning? A randomized field experiment. Computers in Human Behavior, 122, 106819.
    • Weber-Liel, D. (2021). Bildungsübergänge für Kinder und Jugendliche mit besonderem Förderbedarf. journal für schulentwicklung, 25(1), 21-32.
    • Weber-Liel, D. & Kracke, B. (2020). Kinder und Jugendliche mit besonderem Förderbedarf in Bildungsübergängen. In N. Berkemeyer, B.Kracke, S. Meißner & P. NoacK (Hrsg.). Schule gemeinsam gesund gestalten. Facetten, Erfahrungen und Ergebnisse zweier schulischer Interventionsstrategien. Weinheim und Basel: Beltz.
    • Greiner, F., Kämpfe, N., Weber-Liel, D., Kracke, B.& Dietrich, J. (2019). Flexibles Lernen in der Hochschule mit Digitalen Differenzierungsmatrizen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 14(3), 287-302. DOI: 3217/zfhe-14-03/17External link.
    • Weber-Liel, D., Mayhack, K., Noack, P. & Kracke, B. (2019). Netzwerke für Bildungsübergänge - Übergangskonferenzen für Kinder und Jugendliche mit Förderbedarf. In A. Sasse, B. Kracke, S. Czempiel & S. Sommer (Hrsg.). Schulische Inklusion in der Kommune, S. 281-290. Münster: Waxmann.
    • Kracke, B., Mayhack, K., Noack, P. & Weber-Liel, D. (2019).Übergangskonferenzen – Eine Praxishilfe zur individuellen Übergangsgestaltung in Kindergarten und SchuleExternal link. Weinheim und Basel: Beltz.
    • Weber-Liel, D., Mayhack, K., Kracke, B. & Noack, P. (2018). Runde Tische für Inklusion – Übergangskonferenzen zur Unterstützung von Schülerinnen und Schülern mit Förderbedarf, ihren Eltern und Lehrkräften. Prävention und Gesundheitsförderung, 14(1).

    Conference Papers

    • Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021):  Digitale Bildung für Inklusion - Erste Ergebnisse im Projekt DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der Posterpräsentation auf dem 4. IGSP-Kongress in Osnabrück 2021.
    • Dorit Weber-Liel & Bärbel Kracke (2021):  DiLe: Digitale Lerngemeinschaften zur kohärenten Lernbegleitung im Jenaer Modell der Posterpräsentation auf der Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021.
    • Weber-Liel, D., Mayhack, K., Kracke, B. & Noack, P. (2015). Netzwerke für Bildungsübergänge - Erste Er­gebnisse der Bedarfsanalyse. Posterpräsentation auf der Tagung PAEPSY in Kassel.
  • Teaching

    SuSe 2016

    • From the idea to the educational project - An examination of current project funding (M.A. Educational Science Social Management/Social Pedagogy).
    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena model)

    WiSe 2016/17

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)

    SuSe 2017

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)

    WiSe 2017/18

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)

    WiSe 2018/19

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
    • Rhetoric, soft skills, presentation skills. Psychological basics of communication and coaching

    SoSe 2019

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology

    WiSe 2019/20

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model)
    • Seminar Disabilities can be counted on - inclusion and education
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology

    SoSe 2020

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
    • Seminar Disabilities can be counted on - inclusion and education (online)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)

    WiSe 2020/21

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
    • Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)

    SoSe 2021

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
    • Block seminar Multiprofessional Cooperation in Inclusive Schools (online)
    • Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)

    WiSe 2021/22

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
    • Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online)

    SoSe 2022

    • Accompanying course practical semester educational psychology (teaching degree Jena Model) (online + presence)
    • Preparation module for the written state examination in educational psychology (online)
    • Seminar Dealing with Heterogeneity in Inclusive Teaching-Learning Settings
    • Accompanying event practical semester educational psychology for student teachers abroad (online + presence)